Soul Surfer

Jag såg den är filmen för länge sedan när den precis hade kommit ut och jag har faktiskt redan skrivit om den på min personliga blogg. Men det är en så pass bra film att jag känner att jag måste skriva om den här också, för har ni inte sett den, gör det!

Filmen är baserad på en verklig händelse och har bland andra AnnSophia Robb, Dennis Quaid och Helen Hunt i huvudrollerna.

Året är 2003 och Bethany Hamilton bor på Kauai, Hawaii med sina föräldrar och sina bröder. Dom är alla surfare och Bethany tillsammans med hennes bästa vän Alana har växt upp med en passion för sporten och ställer upp i tävlingar. En dag så åker tjejerna iväg för att surfa tillsammans med Alanas pappa och bror när det ofattbara händer, Bethany dingar med sin väntra arm i vattnet då en haj dyker upp från ingenstans och biter av armen. Hon förlorade 60 procent av sitt blod men överlevde mirakulöst. Nu måste hon dock anpassa sig till ett liv med endast en arm. Hon ger inte upp på sin dröm att surfa, även om hon måste kämpa för att ta sig dit.

Den här filmen är otroligt rörande och hemsk samtidigt som den har så mycket värme och lycka. När jag såg den första gången kan jag erkänna att jag satt och grät som en liten barnunge. Så pass känslomässigt påfrestande är den. Jag visste redan innan att jag skulle gilla filmen, eller jag trodde i alla fall det. Jag har nämligen en tendens att verkligen gilla känslosamma och sorgliga filmer.

Skådespeleriet är verkligen bra, filmen har många kända skådespelare och AnnaSophia Robb gör ett utomstående jobb som vanligt. Hon ör verkligen en duktig skådespelare enligt mig. Dennis Quaid och Helen Hunt har ju varit med i många filmer och gör en nästan aldrig besviken. Sedan kan man även se Carrie Underwood, Lorraine Nicholson och Jeremy Sumpter i filmen, som alla gör ett bra jobb.

Den här filmen kom alltså ut i april i USA men har fortfarande inte haft premiär här i Sverige, enligt IMDB kommer den ut den 20 januari här i vårt avlånga land, jag vet däremot inte om den kommer på bio eller direkt på DVD.



Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback