Wuthering Heights (2011)


Ett brittiskt drama från 2011 med Kaya Scodelario, James Howson, Solomon Glave och Shannon Beer i huvudrollerna.

Filmen är baserad på den klassiska boken av Emily Bronte. En fattig pojke av okänt ursprung tas in av familjen Earnshaw. Han utvecklar en intensiv relation med sin unga foster syster, Cathy.

Det här är faktiskt första gången jag ser en tolkning av Svindlande Höjder, inte heller har jag läst boken. Men jag visste ändå från litteratur historia lektionerna på svenskan vad den handlade om. Men för att vara ärlig så såg jag den mest för att Kaya Scodelario är med i den, jag har längtat efter att hon ska göra något efter att hon var med i Skins. Hennes prestation vart jag verkligen inte besviken på då jag tycker att hon är en jättebra skådespelerska. De andra skådespelarnas insatser är jag dock lite tveksam till, särskilt Shannon Beer som spelar den unga versionen av Cathy. Det känndes inte trovärdigt.

Själva historian är extremt tragisk och hemsk, men jag tycker att skaparna har tagit i lite väl mycket när det gäller att sätta en stämning med hjälp av vädret och omgivningarna i filmen. Kan det verkligen regna så där mycket? Sedan vart jag väldigt förvirrad över all djurplågeri som förekom, varför var det nödvändigt? Det gjorde ju inget för historian förrutom att visa hur våldsam och sadistisk Heathcliff egentligen är.

Jag har svårt att komma fram till ett betyg på den här filmen då jag inte riktigt vet om jag gillade den eller inte. Ibland är den riktigt långtråkig men sedan händer det något och det blir riktigt intressant. Det är dock ingen film för de som gillar lyckliga slut.



Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback