The Hunger Games

Idag såg vi The Hunger Games på bio, en film jag har längtat efter hur länge som helst och som jag haft riktigt stora förväntningar på.

Filmen som är baserad på böckerna av Susanne Collins utspelas i framtidens USA som efter en lång tids krig och intriker delats upp i 13 distrikt, varav det 13e förintades ganska snart. För att visa att det är dem i huvudstaden som bestämmer och för att förhindra att fler går emot systemet så hålls varje år en tävling där 2 tävlande från varje distrikt tvingas att medverka. Denna tävling går ut på att det enda sättet för att komma hem till sin familj igen är att förstöra dem andras genom att döda dem. Endast en kan stå som vinnare och detta innebär att man kan få lov att döda sin granne, eller till och med sin vän.

Som sagt, jag hade enorma förväntningar på den här filmen och jag har längtat efter den sen jag läste boken för första gången för kanske 2 eller 3år sedan. Jag måste säga att jag INTE blev besviken den här gången, den var nästan precis som jag tänkt mig, nackdelen med att ha läst böckerna före filmerna är att man stör sig på att vissa detaljer saknas och över att vissa delar är omgjorda, men det är sånt man får räkna med, om dem inte ändrat någonting så skulle filmen bli 10 timmar lång eller nått så det är ingenting som drar ner mitt betyg speciellt mycket. Någonting som dock gör det är att allting går alldeles för fort ändå, jag skulle hellre haft en halvtimme längre film för att få i alla fall lite mer detaljer. Men skådespelarna gör ett bra jobb, den är välgjord, ljudeffekterna är grymma och även scenuppbyggnaden är riktigt bra. Det är en riktigt bra film helt enkelt som jag vill se om och om igen.


Jag måste också ta upp det här med att The Hunger Games jämnförs med Twilight, jag är ett enormt Twilightfan också och jag förstår verkligen inte hur man kan jämnföra dem två bok/filmserierna? Visst, jag kan se att dem inriktar sig på samma målgrupp, men det är helt olika historier, karaktärer och känslor i filmerna, det finns ingenting som är lika! Så allt det här med att aningen tycker man Twilight är bättre eller The Hunger Games, det är bullshit, man kan inte jämnföra en kanin med ett äpple liksom.


Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback