The Great Gatsby

Drama från 2013 med Leonardo Dicaprio, Tobey Maguire och Carey Mulligan med flera.
 
"Den store Gatsby" kretsar kring Nick Carraway som med författardrömmar kommer till New York våren 1922, en tid som präglades av dekadens, glittrande jazz, alkoholförbud och en överhettad aktiemarknad. Nick träffar miljonären Gatsby och dras in i överklassens fängslande värld av illusioner, omöjlig kärlek & svek.
 
Jag läste boken i en Amerikansk litteratur kurs i skolan för bara några månader sedan men vart inte särskilt imponerad, kan dock bero på att jag fick lov att skynda mig igenom den på en vecka för att sedan sitta och analysera vartenda litet ord. Men den gjorde i vilket fall som helst inget speciellt intryck på mig, så samtidigt som jag ville se filmen för att se hur de skulle tolka boken så hade jag inga förväntningar på att den skulle vara så bra. Men jag måste säga att jag vart positivt överraskad vilket alltid är kul efterssom det inte händer så ofta.
 
Det är en väldigt lång film och de har i min åsikt lyckats få med i princip hela boken, i alla fall de viktigaste sakerna, vilket är imponerande. Men trots att den är över två timmar lång så kändes den inte alls så lång, den hände hela tiden intressanta saker tycker jag. Den blev aldrig långtråkig. Jag älskade även musiken i filmen, blandingen av modern musik med toner från 20-talet, det gjorde filmen väldigt levande på något sätt och skapade en bra stämning. Jag gillade även hur de använde sig av Lana Del Rays låt Young and Beautiful på flera olika sätt under filmen. Skådespeleriet var också jättebra, särskilt Leonardo som spelade Gatsby riktigt bra. Jag har dock lite svårt för Carey Mulligan, men tyckte ändå att hon gjorde ett bra jobb.
 
Sammanlagt så gillade jag allstå den här filmen starkt, över mina förväntningar helt klart. Jag rekomenderar den.
 
 
 
 
 

Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback