The Mortal Instruments: City of Bones

 
Action/Drama/Fantasy från 2013 med Lily CollinsJamie Campbell BowerRobert Sheehan i huvudrollerna.
 
När Clary Fray ger sig iväg till Pandemonium Club i New York City blir hon vittne till ett mord som begås av tre tonåringar som bär bisarra vapen och vars kroppar är täckta av märkliga tatueringar. Plötsligt går offrets kropp upp i rök. Hur ska hon kunna tillkalla polis när mördarna inte längre syns till när det inte finns något, inte ens en droppe blod, som talar om att ett mord begåtts? Offret, en pojke – var det förresten en pojke? – har ju försvunnit. Det här blir Clarys första möte med skuggjägarna, Shadowhunters – krigare som har till uppgift att förinta demoner som finns på jorden. Det är också hennes första möte med Jace, en skuggjägare som ser ut som en ängel, men som har ett hett temperament. Inom ett dygn har Clary dragits in i Jaces värld efter att hennes mamma försvunnit och hon själv blivit attackerad av en demon. Men varför är demonerna intresserade av vanliga dödliga som Clary och hennes mamma? Och hur kommer det sig att Clary plötsligt fått förmågan att se det osynliga?
 
Ska börja med att jag har läst boken som den här filmen är baserad på, men vart lite småbesviken då jag inte tyckte att den var så bra som så många hade sagt. Filmen däremot älskade jag, det händer inte ofta att man tycker att filmen är bättre än boken men i det här fallet var det faktiskt så för min del. Filmen går inte helt enligt boken, särskilt inte slutscenerna, men den följer ändå boken i det stora hela. Jag gillade skådespelarna och jag tyckte att alla gjorde sina karaktärer rättvisa även om jag gärna hade sett en lite mer sassy Jace som vi får i boken. Det jag gillade med filmen i konstrast till boken var att den aldrig var långtråkig, det hände hela tden något och de hade hoppat över de onödiga småsakerna som gjorde boken lite lång. Vissa detlaljer däremot saknade jag i filmen, men man förstår ju att de inte kan få med allt. Jag var i alla fall riktigt inpomerad av filmen och den var över mina förväntningar, alltid roligt när det händer.
 
 

Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback