Nicholas Sparks


Det här blir ett inlägg med både film och boktips på sätt och vis, men jag kommer såklart vinkla det mot filmen. Jag tänkte tipsa om min absoluta favoritförfattare och filmerna som är gjorda efter hans böcker, Nicholas Sparks! Jag har läst en del av hans böcker nu och jag blir aldrig besviken och det är samma sak med filmerna! Alla är otroligt välgjorda och känslosamma och jag tänkte skriva lite kort om filmerna jag sett som är baserade på hans underbara böcker!

The last song (2010)
Otroligt fin och välgjord film som träffar rakt i hjärtat. Handlar om Ronnie som blir skickad till sin pappa över sommaren. Hon och hennes pappa har inte pratat på flera år och hon har redan innan bestämt sig att det kommer bli den värsta sommaren i hennes liv. Men sedan dyker Will upp och Ronnie börjar sakta med säkert mjukna och kommer på sig själv med att faktiskt trivas. Men allting förändras igen när hon får reda på att hennes pappa är sjuk och inte har så mycket tid kvar. Det är en film med glädje, skuldkänslor,vacker musik och en otroligt stark historia.
Dear John (2010)
I samma Nicholas Sparks anda som den första, riktigt fin och sorglig film om komplicerad kärlek. Handlar om John Tyree, en yrkessoldat som är hemma över sommaren när han träffar vackra Savannah. Det unga paret faller för varandra och under två veckor så är dem starkare än många är efter flera år. Men John måste återvända till kriget och måste lämna Savannah och bara ha kontakt med hennes över brev. En film om kärleksband och om man kan få ett förhållande att hålla för evigt med hjälp av bara en penna och ett papper. Otroligt känslosam film och jag blir tårögd varje gång.
The Notebook/Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta (2005)
Den kanske kändaste Nicholas Sparks boken och filmen, och det är också den allra bästa. Om oövervinnelig kärlek och att äkta kärlek kan övervinna allt. Handlar om Noah Calhoun och Allie Hamilton, ett par som träffades under en sommar men får lov att skiljas åt på grund av klasskillnaderna. Efter många år så återförenas dem och fyrverkerierna lever fortfarande även fast Allie är förlovad med en annan man. Samtidigt får man följa ett äldre par boende på ett äldreboendes resa och kämpande mot ålder och sjukdom på ett otroligt vackert sätt. Det är en film som garanterar tårar, skratt och drömmar.
A walk to remember (2003)
En film om att ta vara på livet och leva dag för dag. Handlar om Landon Carter som drömmer tillbaka på sin gymnasietid och sin livs kärlek Jamie Sullivan. Dem drogs till varandra även fast dem var så långt ifrån lika som det bara gick och deras kärlek blev snabbt starkare än någonting dem båda någonsin kännt förr. Men Jamie bär på en sorglig hemlighet, en hemlighet som kommer skilja dem åt för evigt. En otroligt sorglig men ändå vacker historia.
Message in a bottle och Nights in Rodanthe är också två av Nicholas Sparks böcker som blivit film men dessa har jag tyvärr inte sett än, men jag lovar att skriva om dem så fort jag får en chans att se dem.

Orginalbilder här,här,här och här

Kommentarer
elina

jag har sett the last song, man kan kolla på den om och om igen, sjukt bra!

2011-11-05 @ 12:42:19
Sandra

Svar till Elina:

Visst är den? helt klart en av hans bästa filmer :D

2011-11-05 @ 13:05:54
URL: http://themoviediaries.blogg.se/

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback