Game of Thrones

Härom veckan började jag kolla på serien Game of Thrones som hade premiär på HBO i USA i maj förra året. Första säsongen består av 10 avsnitt. Jag har nu sett klart första säsongen och tänkte skirva lite om vad jag tyckte.



Sju ädla familjer kämpar om makten över det mytomspunna landet Westeros. De mest dominanta husen är Stark, Lannister och Baratheon. Robert Baratheron, kung av Westeros frågar sin vän Eddard Stark att tjäna som "The Kings Hand". Trosts varningar om att den förra handen vart mördad så säger han ja för att undersöka vidare. Samtidigt försöker drottningens familj, The Lannisters komma på ett sätt att ta över makten. På andra sidan havet finns de sista medlemmarna av den avsatta, tidigare regerande familjen The Targaryens, som även dom försöker återfå makten.

Det här är inte en serie som jag vanligtvis brukar börja titta på, men när den hade premiär på SVT för någon vecka sedan så hade jag inget anat för mig och tittade på första avsnittet. Det var riktigt bra och jag bestämde mig för att titta på de resterande 9 avsnitten.

Jag måste erkänna att det inte är en serie som är helt lätt att förstå, man blir ofta förvirrad över vem som är vem och vart dom befinner sig. Alla namn på människor, hus, släkten och platser gör det svårt att hänga med ibland. Man måste koncentrera sig ganska mycket på det man tittar på för att hänga med i vad som händer, eftersom det inte är så många avsnitt så händer det ganska mycket i varje avsnitt.

Men det är en bra serie om man gillar fantasy och ganska mycket action och en hel del blod och naket. Det är en bra histora och väldigt annorlunda från många andra serier som jag tittar på och jag tror att det var mycket det som fick mig att fastna.

Den andra säsongen har premiär i USA den 1 April.



Kommentarer
Emelie ♥

Hej! Älskar väkligen din blogg :D



Jag har en fråga till dig! Hur fick du en rörlig header? Om du kanske hade kunnat göra ett inlägg om det? Kram!

2012-03-04 @ 11:04:50
URL: http://linneafea.blogg.se/
Nathalie - FOTO&DESIGN

Älskar denna serie! Men håller med, MYCKET naket och våld ;)

2012-03-10 @ 16:24:14
URL: http://torpenbergs.blogg.se/

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback