Thirteen Ghosts

Skräckfilm från 2001 med Shannon Elizabeth, F. Murray Abraham, Tony Shalhoub och Matthew Lillard i rollerna.
 
En familj vars hus brunnit ner ärver plötsligt ett hus av en farbror dem nästan aldrig hört talas om. Detta tar som som ett tecken på att allting kommer bli bättre från och med nu och tar emot huset med öppna armar. Men redan första dagen i huset märker dem att saker och ting inte står rätt till. Det kommer senare fram att deras avlägsna farbror hade en annorlunda hobby, att hitta och tillfångata vålnader, och dessa vålnader är placerade i deras hus, i deras källare. Plötsligt släpper en dem trodde var deras vän, lös vålnader och det som skulle bli deras början på ett bättre liv blir ett spel för att överleva. Hur stoppar man en mängd vålnader när man inte kan döda det som redan är dött?
 
Jag såg en bit av den här filmen 2001 när den gick på tv, jag var då 10 eller 11år och jag blev livrädd och efter att ha sett bara en kvart eller så, så hade jag mardrömmar jättelänge efter det. Jag har inte riktigt kunnat släppa den här filmen och hur jag än letade så hittade jag den inte eftersom jag inte visste någonting om den förutom att det var vålnader i källaren. Men! Min storbrors flickvän visste precis vilken jag menade när jag berättade om den och nu har jag äntligen sett hela den. Och min åsikt? Ja, jag kan ju förstå varför en 10åring fick mardrömmar, det är inte en film för småbarn, men, eftersom jag blivit lite äldre och mer eller mindre immun så kan jag säga att den är inte läskig, men fortfarande väldigt spännande och lite obehaglig. Det märks ju att det är en "gammal" film men den är fortfarande helt klart sevärd, handlingen känns unik och den är väldigt välgjort för att ha några år på nacken, så de den, helt klart en klassiker som man måste ha sett om man gillar skräckfilmer.



Kommentarer
Lina

Jag såg denna när den kom ut, så jag var ca 17 år och var då inne i min skräckfilmsperiod. Då blev jag helt tagen men när jag såg om filmen för ett tag sedan så upplevde jag inte alls den lika bra och obehaglig. Men den dög.

Svar: Nej den är verkligen inte lika bra som den var då, men med tanke på hur gammal den är så är den helt klart sevärd fortfarande, finns filmer som kommer idag som är mycket sämre ;) //Sandra
themoviediaries.blogg.se

2012-09-17 @ 18:45:52
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/
Nathalie

När börjar The Walking Dead på tv?

Svar: Den 14 oktober är The Walking Dead tillbaka på TV på amerikanska kanalen AMC, Tyvärr finns det dock ännu ingen information om när serien är tillbaka på TV11 här i Sverige. Jag skulle dock räkna med att dom börjar visa det igen tidigast i slutet av 2012 eller i början av 2013.
//Beatrice
themoviediaries.blogg.se

2012-09-18 @ 18:55:07
URL: http://nnathis.blogg.se

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback