The O.C. firar sin tionde årsdag

För tio år sedan hade serien The O.C. premiär på kanalen FOX i USA, en serie som jag inte är ensam om att ha varit helt fast i och som alltid kommer att vara min favorit bland serierna. Även om jag inte såg serien direkt när den kom ut (efterssom jag bara var 11 år och hade dessutom inte kanal fem som visade serien här i sverige) så när jag såg den några år senare så föll jag pladask. Och tanken på att den bara fick fyra säsonger, och dessutom en helt katastrofal fjärde säsong, gör mig fortarande lite ledsen.
 
Jag stötte på en artikel hos TV Guide där skaparen av serien, Josh Schwartz, pratar om serien framgång, vart det gick snett och överrasknade par som vi aldrig fick se. Om varför serien vart relativt kortlivad sa han:
 
 "I think shows like this that tends to happen no matter what. That's what's fun about the shows. They really capture a time and a moment and they burn really, really bright but they burn really fast ... So part of it is just inherent in the genre but I do think part of it was how quickly we moved through those stories. And how hard it was to kind of get that back."
 
Han berättade även att kanalen FOX hade karaktären Seth Cohen och innan Adam Brody fick rollen så ville var de inte så jättepositiva till en en nördig, judisk serietidningsälskare i en av huvudrollerna. Tänk om vi inte hade haft Seth's sarkastiska humor, The OC hade definitivt inte vart detsamma.
 
 "You know, that was a really challenging decision and moment for the show. There were a lot of factors at play. I mean creatively, we felt like we had told those stories and that this was always kind of in Marissa's DNA. That she was a tragic character and that try as he might, Ryan ultimately wasn't going to be able to save her ... I will say that after we did it that night, because Marissa was a real punching bag of a character for television critics, and what I learned after that night was those critics were in much smaller number than the millions of people who watched the show and loved that character. And there was a real sense the morning after of 'OMG. What have we done?'"
 
Detta sade han om varför de dödade Marissa och det gör ont i mitt lilla OC älskade hjärta att höra att de i princip ångrade sig efter att ha gjort det. För enligt mig så var det det som förstörde hela serien.
 
Han berättade även han ser karaktäerna idag ifall de skulle ha en återförening:
 
"I had actually pitched the idea that Ryan and Taylor were not together and that he had recently run into Alex Kelly and that they were actually starting to date. And Seth and Summer did not have babies yet because Summer was not going to have children until the world was a safer place and had reduced its carbon footprint."
 
Nej jag tror jag skippar den återföreningen faktiskt, även om jag inte skulle vilja se Taylor och Ryan tillsammns eftersom ajg aldrig gillade deras förhållande så skulle jag vilja se Seth o Summer, gifta och ha barn o bara vara lyckliga tillsammans.
 
 

Kommentarer

» Ingen reklam för din blogg

» Ingen reklam för tävlingar

» Ingen reklam för frågestunder


« Namn

« Mail (visas ej)

« Blogg



Spara uppgifter?


Trackback